onsdag 24 maj 2017
Juventus B2B presso lo Juventus Stadium

Deloitte Football Money League sätter Juventus på niondeplats i Europa!

Juventus har klättrat upp i tabellen i Deloitte Football Money League!

Deloitte som är ett av världens största affärsnätverk inom revision, redovisning och finansiell rådgivning har en division i företaget som de kallar för Sports Business Group. De har släppt en finansiell rapport i vilken de sammanfattar fotbollslagens intäkter. Nedan kommer Deloitte Football Money League (DFML) tabellen:

Deloitte Football Money League - Tabellen med de 20 lagen som har högst intäkter

Listan visar alltså en tabell med lagen som har de högsta intäkterna. Juventus var på 13:e plats efter första säsongen (11/12) med Conte och då var Juves intäkter 195.4 M €.
Efter förra säsongen (12/13) ökade Juves intäkter med hela 77 M € vilket alltså var en 39.4 % ökning. Det innebar att Juve gick över 200 M € gränsen och samtidigt nådde siffran 272.4 M € vilket satte de regerande italienska mästarna på 9:e plats i DFML.

Tittar man mer noggrannt så ser man att Juve med denna intäktökning gick om både Milan och Inter som säsongen innan hade större intäkter. Det vi också ser är att samtidigt som Juves intäkter ökade med 39.4 % så ökade Milans intäkter endast med 2.6 %. Inters intäkter minskade däremot med hela 15.6 %. Napoli trillade ut från topp 20-listan medan Roma kom upp på 19:e platsen.

Juventus ökning var den näst bästa bland alla lag från säsongen 11/12 till 12/13 då endast PSG lyckades klättra mer i tabellen med en ännu högre intänktförbättring.

En intressant sak att ta en närmare titt på är hur dessa intäkter är fördelade. Deloitte såg till att dela intäkterna i tre kategorier; Matchdagsintäkter, TV-intäkter och kommersiella intäkter. Fördelningarna följer nedan:

Intäkterna uppdelade i tre olika kategorier för att se var pengarna kommer ifrån

Här ser vi mycket snabbt att klubbarna med högsta intäkterna har väldigt höga kommersiella intäkter. Real Madrid, Bayern München och PSG är till och med över 200 M € med bara denna intäktskälla. Här är Juve mycket långt efter med ynka 68.4 M €.
Den andra största kategorin är TV-intäkterna och här är Juve högt rankade. Vi har ju tidigare under säsongen redovisat hur Juve med hjälp av “market pool” fick en mycket stor kaka av TV-intäkterna i Champions League. Med 65.3 M € från Champions var Juve laget som fick mest pengar av alla från denna turnering. När man sedan räknar in resterande intäkter från TV-rättigheter så slutar Juve med sina 166 M € på tredjeplatsen endast efter giganterna Real Madrid och Barcelona som tillsammans i princip slukar alla pengar som finns i Primera Division (se bara på Atlético som har 27.9 % av intäkten som Real Madrid har).
Den minsta intäkten är från kategorin Matchday. Här är Juventus trots sin nya arena “Juventus Stadium” väldigt lågt rankade och lag som Schalke och Hamburg har större intäkter. Jämför man med Manchester United som har högst matchdagsintäkter så ser man att Juves siffra bara motsvarar 29.9 % av Uniteds. Problemet är enligt Andrea Agnelli själv att den ekonomiska situationen i Italien gör det svårt att ha höga biljettpriser. Han har dessutom gått mer på djupet och sagt att med tanke på hur alla andra arenor runt om i Italien är byggda och vilket skick de är i så är det inte konstigt att de andra lagen har så låga priser. Ingen vill ju till dessa nästan motbjudande arenorna. I samband med att alla andra lag har låga priser så blir det nästan omöjligt för Juventus att höja priserna. Men innan vi går djupare in på det så skall vi ta en snabb titt på Juves fördelning:

Cirkeldiagram som visar var Juves pengar kommer ifrån procentuellt och till höger ser man intäkterna från de fem senaste åren

60.9 % kommer alltså från TV-intäkterna som står för den absolut största delen. 25.1 % från kommersiella intäkter och 14.0 % från matchdagsintäkterna visar på att biljetterna inte genererar tillräckligt eller i alla fall inte vad de egentligen rent potentiellt skulle kunna generera. Gällande kommersiella intäkterna så har Juventus skrivit på ett nytt avtal med adidas som är mycket bättre än det man haft med Nike (ökning från ca 13 till ca 23 M € per säsong) så denna siffra kommer säkerligen att bli bättre, sedan så märker man hur Juventus ständigt gör reklam för sina produkter på JuveStore och hur sortimentet alltid uppdateras. Juventus Museum och Juventus Premium Club med Sky Box och andra initiativ kommer säkert också att öka tillskottet i matchdagsintäkterna. Juve jobbar ständigt på alla fronter och även om situationen är som den är i Italien så ökade BiancoNeri faktiskt sina matchdagsintäkter med 6.2 M € eller 19.5 % om man jämför säsongerna 11/12 och 12/13. Totalt har matchdagsintäkterna blivit tre gånger så höga sedan Juventus Stadium invigdes!

Förutom det nya avtalet med adidas har Juventus även ingått nya sponsoravtal med bettingföretaget bwin, elektronikjätten Samsung samt koreanska bolaget Hanwhas energikoncern SolarOne. Det är alltså mycket som händer som gör att intäkterna och publiciteten ökar och idag har Juventus exempelvis nått en milstolpe med 10 miljoner “likes” på sin Facebook-sida som är den snabbast växande i Italien.

Sugen på lite mer detaljer angående biljettförsäljningen/matchdagsintäkterna?

Stadiumtabellen som visar matchdagsintäkterna och detaljer för varje lag

När Andrea Agnelli talade om biljettförsäljningen så var han passande nog i världens mest pengaeffektiva stadion Stamfor Bridge. Chelsea genererar imponerande 1 974 € per sittplats på en matchdag. Juventus siffra på 927 € är långt mycket högre än de övriga italienska lagens siffror som inte ens är i närheten, men Juve har en bit upp till den absoluta toppen då de trots en helt ny och mäktig arena, som är perfekt dimensionerad för behovet och därmed nästan alltid är utsåld, “bara” ger en elfteplats.

Avslutningsvis så är det med stolthet som vi kan konstatera att det inte bara är prestationerna på plan som har ändrats markant sedan Conte tog över utan att Juves intäkter också ökar ordentligt. I snitt har intäkterna för de 20 klubblagen med högst intäkter ökat med 8 %, men Juves siffra är nästan fem gånger bättre än så. Vi måste dock vara försiktiga med att fira. Även om Juve definitivt gick upp i andra året med Conte så ser man snabbt att Juve redan i 2009 och 2010 låg på bättre nivåer än första året med Mister. Anledningen är självklart att Juve även då var med i Champions. Allt handlar om att vara med i Champions om intäkterna skall skjuta ordentligt i höjd. Juve har jobbat bra på flera olika områden och antagligen kommer intäkterna att öka utifrån de två övriga kategorierna, men TV-intäkterna kommer fortfarande stå för den sörsta biten. Här blir det alltså svårt för Juve att få samma mängd pengar som förra säsongen. Market pool (läs vår artikel om det här) gjorde som nämnt att Juventus fick mest pengar av alla i Champions. Anledningen till att detta diskuteras är att Juventus i år har åkt ut alldeles för tidigt från Champions och det kan betyda stora ekonomiska förluster om inte Juve vinner Europa League eller går väldigt långt i turneringen. Då TV-intäkterna senast stått för mer än 60 % av intäkterna så förstår vi omedelbart att Juve kanske inte lyckas öka sina intäkter till nästa rapport av Deloitte Sports Business Group.

Det kommer hur som helst bli mycket intressant att se hur alla nya avtal och initiativ bidrar till större kassatillskott från de övriga intäktskategorierna!

Fino Alla Fine, FORZA JUVENTUS!!!
/Riham

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *