lördag 19 augusti 2017
Antonio-Conte

CONTE: “Kritik? Normal administration. Gigi? Storari står mot Verona.”

På Media Center i Vinovo så svarade Conte på journalisternas frågor, från en vecka rik på händelser, från det oavgjorda resultatet i Köpenhamn, om Llorente och om starten i serien:
– Är du förvånad över att Roma, Napoli och Inter har startat väldigt bra? Eller tror du att spelschemat påverkat detta jämfört med ert?
”Nej, absolut inte, de har inte överraskat mig, för det räcker att gå tillbaka någon vecka och lyssna på det jag sade då. Jag sade att detta år så kommer det att bli väldigt svårt, för det finns lag som förstärkt sig och som verkligen kan vinna Lo Scudetto. Jag pratade om Roma, om Napoli och om Inter som ju inte har någon cup och därför kan koncentrera sig helt och hållet på serien. Pratade även om Fiorentina, om Milan, om Lazio. Så, jag är verkligen inte överraskad, tvärtom, för oss är det en bekräftelse att det kommer att bli ett stimulerande och spännande mästerskap. Vi måste vara duktiga på att genomföra ett bra mästerskap, att försöka vara verkligt konkurrenskraftiga och framför allt försöka att vinna. Allt är en normal administration, så att säga, för då har jag i alla fall inte sagt något dumt…hahahahahaha.”
– Vilken effekt känner du när man talar om kris, eller om ett Juve i svårigheter efter två oavgjorda matcher, med ett sådant jobbigt spelschema?
”Det är en normal administration som sagt, för vi är Juve. Redan förra året fick vi smaka på detta när vi spelade tre oavgjorda resultat i Europa i de tre första matcherna, när vi i början riskerade att inte vinna, liksom när vi förlorade hemma mot Inter. Normal administration, de som är i Juventus vet mycket väl att det finns mycket press på oss och att man måste vara duktig på att leva med detta, att inte låta sig tryckas ner, tvärtom, att använda denna press som ett vapen för att dra ut allt som finns inom oss. Så, jag är mycket lugn, inget nytt på horisonten.”
– Efter det oavgjorda resultatet i Köpenhamn, så fanns det några fans, bland annat på olika forum  som ifrågasatte Juves kapacitet att möta vissa matcher, de framlade hypoteser att Juve är starkt i mästerskapet men när de spelar i Europa så har de svårigheter att få fram sitt eget spel…..
“Vet ni, dessa är exakt samma konsiderationer som man gjorde för ett år sedan, identiska, så inte ens detta överraskar mig. De är exakt likadana som innan. Jag kommer ihåg att man skrev: ”Juve bra i campionato men haltar ute i Europa.” Sen vann vi mot Chelsea med 4-0 (3-0) och alla: ”Juve, Europas drottning, redo att vinna Champions!” Men detta är Italien, detta är vår värld. Vi lever på överdrifter och på maximal negativitet. Repeterar, vi måste vara väldigt balanserade och kunna sköta om denna press, för vi är Juventus och det betyder även detta, att ta hand om det på bästa sätt. Vi har erfarenhet, vi har ju ett år bakom oss med samma upplevelser och måste vara duktiga att sköta om alla dessa situationer på allra bästa sätt. Allt annat är bara struntprat.”
– När man ser tillbaka på matchen mot Köpenhamn, hade du skrivit på att spela på samma sätt mot Verona? Sen, sett att i Köpenhamn så gav du oss en hjälp med att säga att Buffon och Pirlo skulle spela, om du även idag kan ge oss en annan hjälp, kanske ge oss två namn till morgondagens match…..
“Om vi kunde spela om en sådan match som den mot Köpenhamn, med en målvakt som räddar allt som gick att rädda och alla de missade chanser vi hade, så säger jag nej, för ärligt talat, det är härligt att spela fotboll, härligt att skapa en fin fotboll, men om inte bollen sen går in..
Matchen i sig, som vi sett igen tillsammans med grabbarna flera gånger, så anser jag att vi gjorde bra ifrån oss, speciellt när det gällde bollinnehavet, för vi skapade mycket, alla situationer som vi studerat verifierade sig också. Vi kunde alla göra mål i matchen mot Köpenhamn,  vi var duktiga även på frisparkar och fasta situationer och duktiga med att höja linjen, detta också tack vare Peluso. Var nöjd med hur vi anföll men inte lika nöjd med hur vi försvarade oss.”
– Och de två namnen?
”De två namnen vill jag inte ge er då vi bara fick oavgjort och tydligen bar lite otur med sig, så…jag ger inga namn, som vanligt, och hoppas det….hahahahah. Nej, en kan jag ge er: Storari!”
– Varför?
“Det är ett normal byte, det gjorde vi även förra året, Gigi kommer från två landskamper i rad. Och det kommer andra matcher framöver, mot Chievo Verona, mot Torino, mot Galatasaray och Milan, så jag är överens med Gigi och hans tränare att låta honom vila i alla fall en match. Detta ingår i den diskussion jag hade om att rotera laget, att försöka få alla att bli inblandade, för om vi vill få laget att bli starkt på alla fronter, och när jag pratar om fler fronter så pratar jag om Campionato, om Coppa Italia, om Champions League, så måste hela laget måste bli inblandat. Detta är en utmaning för oss, ett moment för att kunna växa, för vi kan inte tänka oss att spela alla matcherna med samma 11 spelare. Vi kommer annars att ha spelare utan energi och det är inte ens rätt mot alla de som tränar sig väldigt hårt, detta är Juventus och vi har alltid gjort så förut och demonstrerat att man kan vinna med allas hjälp. Så det är nödvändigt med rotationer. Men jag är mycket lugn, för detta är grabbar som förtjänar att vara i Juventus, de har alla medverkat till Juventus segrar och kommer att medverka i framtida segrar med Juventus.”
– Llorente har varit ett mycket omdiskuterat argument dessa dagar, ett argument som jag tror, inte gör dig speciellt nöjd för de innehåller kritik mot dig , då du inte använt honom. I morgon tills onsdag, kan han spela som ordinarie? Eller kan han kanske spela någon minut eller så?
”Vet du…hahahaha. Faktum att jag ska behöva ta emot kritik för att jag inte använder Llorente, ärligt talat, jag finner det orättvist. Jag kan ta emot kritik ifall laget inte uppnår resultat, om de inte spelar bra, men inte för att jag inte använder den eller den spelaren, för annars kan jag också ta emot kritik för att jag inte använder så mycket Giovinco, inte använder Padoin, för att jag inte använder…osv. Vem är det egentligen som inte har spelat mycket? Först Quagliarella…., ja, ja kan ta emot kritik från er om laget spelar dåligt eller inte uppnår resultat, men inte för valet av spelare, om jag väljer en istället för en annan, också för att det är jag som tränar dem, för det är jag som ser vad som händer under veckans lopp, sen måste en annan sak stå klart för alla; att Fernando Llorente är en spelare, liksom Pogba, som Vidal, som Tevez, som så många andra, som vi har valt, som vi alla har valt tillsammans. Och alla måste vi stödja våra spelare. Detta måste vara klart för alla, annars så spelar man ett fult och oärligt spel. Nej, vi tar med alla tillsammans, vi åker och tittar på alla tillsammans, vi tar alla förtjänster och alla oförtjänster tillsammans. Tror att detta är basen till våra succéer, det att alltid delat allt med alla, med hela klubben, allt: de positiva valen, men även de negativa valen, som jag tycker har varit få, sett vad vi vunnit den senaste tiden. Under denna tid har vi också nästan raderat vårt ekonomiska underskott. Detta är ett klargörande, för spelarna väljer vi tillsammans och stöder dem. Vi gläds tillsammans över att Vidal har blivit en viktig spelare, att Pogba har blivit en viktig fotbollspelare och så lider vi alla tillsammans om någon spelare, som till exempel, Llorente, ännu inte kunnat uttrycka sitt spel på den nivå som han och vi vill att han ska kunna uttrycka den på. Detta gör vi alla tillsammans, enade, omkramade och allt i ett enda slag.”
– Ville fråga dig hur Marchisio mår och om han kan bli kallad till nästa match. Och hur mår Pepe efter sin nya skada?
“Claudio har börjat träna igen, och det på ett bra och övertygande sätt, i matchen i torsdags så såg jag att han mådde bra, att han hade den rätta inställningen, det är en spelare som är disponibel igen, för oss alla en mycket bekväm spelare, för han tillåter oss att rotera laget på rätt sätt. Jag vet inte i morgon, för om jag sätter in honom med en gång kan det innebära en viss risk. Men jag tillåter mig att börja med att rotera även i mittfältet, då Pirlo, Pogba och Vidal har spelat hela tiden. Vad det gäller Pepe, han har haft detta problem; man måste ha mycket tålamod, ha mycket tålamod med stackars Pepe. Synd, för det är en spelare som ger oss möjlighet även under matchens lopp att ha en valmöjlighet till, men jag har inga illusioner för han har haft en elak skada, har varit stilla i över ett år, nu är han på väg tillbaka, men att redan nu säga att han skulle vara klar är för mycket, helt enkelt. Han arbetar med ett mycket avancerat läkarteam, lika bra som våra egna och försöker allt för att bli den han en gång var.”
– Vad tyckte du om Ogbonnas premiär i Köpenhamn? Kan rotationerna i morgon också handla om Chiellini? Kanske med Ogbonna på vänsterflanken…..
”Ja, det är en möjlighet som vi överväger, också för att Ogbonna är en spelare som vi tog just för att han tillåter de tre centrala försvararna, tillsammans med Caceres att vila, att träna, för man kan inte bara alltid spela. Om man alltid spelar så förlorar man vissa egenskaper som bara träningen kan ge dig. Jag tyckte om hur Angelo spelade, för det han har gjort hitintills. Säkerligen kan man förbättra allt, och detta gäller inte bara honom men alla i laget. För oss så representerar Ogbonna en mycket viktig spelare för han tillåter oss alla dessa rotationer som är så viktiga för oss, och som kommer att vara det ännu mer längre fram. Jag repeterar, om vi vill vara konkurrenskraftiga på alla fronter, så måste vi få alla spelarna att medverka. Detta är oundvikligt. Det är en härlig utmaning för oss alla, för man måste blanda in alla, även med risken att förlora något på vägen. Jag har de senaste tre matcherna ställt upp samma elva spelare. För vi spelade ju bara var sjunde dag. Men nu så har vi 7 matcher på 25 dagar och man måste rotera. Det är viktigt, det är nödvändigt, det är obligatoriskt, annars riskerar vi att fira Julen totalt utmattade och slutkörda.
– Men Llorente,  är han redo att spela med en gång? Och om han inte är det, hur kan det vara?
“Fernando, som ni säkert känner till, har ju varit stilla i nästan ett helt år, så han har säkert behov av mer tid för att hitta sin form, sin intensitet, sin antagonistiska elakhet, både hans egen som den på plan, för när man inte har spelat på jättelänge, så förlorar man allt detta, det är onödigt att vi gömmer oss bakom ett träd. Han har tränat med oss i tre månader, det är oundvikligt att man borde ge Fernando en chans, också för det förtjänar han verkligen efter att ha jobbat jättehårt de senaste tre månaderna. Och att vara mycket lugn när det blir dags. Kan hända att han spelar redan i morgon, kan hända att han spelar nästa söndag. Om Llorente spelar i morgon så säger jag inget till er…hahahahaha.”
– Inter håller på att säljas till en utlänning, vilken effekt får detta på dig och hur vill du i så fall hälsa Moratti?
”Säkerligen har det en viss effekt på mig. Och jag, om man ser till detta, är ju en gammal romantiker inom fotbollen. Familjen Moratti…Inter och Moratti är ju som Juventus och Agnelli. Så det gör ett stort intryck på mig, ärligt talat, det gör även lite ont att veta att ett sådant gloriöst lag som Inter överlämnas i utländska händer. Om jag ska vara helt ärlig..jag tycker inte om det alls. Kanske är jag nostalgisk, men att möta Morattis Inter med Agnellis Juventus, för oss Italienare, är detta en av de härligaste sakerna som finns inom den italienska fotbollen. Sagt detta, vi vet att fotbollen håller på att förändra sig för det kommer hela tiden att finnas fler utländska investerare som tar med sig färska pengar som kanske just nu är det som saknas mest i Italien. Kanske är detta den enda positiva aspekten på det hela.
Fino alla Fine!
/Lorenzo