Dags att byta tröjsponsor?

Inter förnyar kontraktet med Nike och har nu ett avtal som sträcker sig ända till 2024. Över denna period kommer de att få ca 200 M €, dvs. 18 miljoner per år plus bonus i samband med eventuella vinster på plan. En summa som är långt mycket högre än den som Nike bidrar med till Juventus kassa; 13.1 M € per år som blir mellan 15-16 M € tillsammans med bonus.

Kontraktet mellan det amerikanska kolossala företaget och Nerazzurri skulle upphöra under 2016, medan det med Juve upphör redan under 2015. Att Juve ännu inte förlängt med Nike är alltså en stor indikation på att man inte tänker på att förnya kontraktet med dem. Enligt Gazzetta dello Sport så tänker La Vecchia Signora se sig om lite och man talar om ett intresse från Adidas, som bland annat gör att Milan kan inbringa ca 20 M € per år om man räknar in bonusar (16.7 M € per år som grundavtal).

Juve med Kappa säsongen 99/00

Juventus skrev tillsammans med Nike på ett sponsoravtal i 2003 som skulle vara i 12 år. Innan det har Juve haft Lotto och Kappa, så man har aldrig någonsin haft exempelvis Adidas eller Puma. Arsenal står som ett fint exempel på hur man kan ta nytta av att byta sponsor. De kommer enligt rapporter från Daily Mirror att avsluta ett 20 år långt kontrakt med Nike från och med nästa säsong för att ingå en ny överenskommelse med Puma som ger londonklubben saftiga 35 M € per år. En engelsk klubb med Nike som också har ett kontrakt som går ut i 2015 precis som Juve är Manchester United. De har just nu ett kontrakt värt ca 27 M € per år utan bonusarna inräknade, men de söker i förhandlingarna en överenskommelse som ger dem en dubbelt så hög siffra. Frågan är om Nike förlänger, men de kommer att ha sista ordet i frågan då de även efter bud av andra företag kommer att få chansen att buda över och få till ett nytt kontrakt. Experter i England gissar på att siffran an komma att bli högre än 80 M €.

Juve med Lotto säsongen 02/03

Andra giganter med stora sponsoravtal är Real Madrid (Adidas, ca 36 M €/säsong), Chelsea (Adidas, ca 34 M €/säsong), Barcelona (Nike, ca 31 M €/säsong) och Bayern München (Adidas, ca 25 M €/säsong).

Något annat som talar för att Juve vill göra sig av med Nike är den väldiga missen från förra säsongen då Nike långt innan den nya säsongen hade tryckt upp Juvetröjorna till laget och till försäljningen med två stjärnor. Juve hade ju som bekant precis vunnit sin 30:e Scudetto och tanken var att inte ha några stjärnor utan bara texten ”30 sul campo” under loggan. Nike tryckte som nämnt upp med två stjärnor och därefter sålde man till leverantörer runt om i Europa. Det innebar att om man som Juvesupporter ville köpa en Juvetröja så fick man en ”falsk” eller i alla fall en ”felaktigt sydd” tröja från Nike om man inte valde att köpa direkt från Juvestore. Juvestore erbjöd möjligheten att köpa utan stjärnor eller med 3 st och ”30 sul campo” fanns alltid under loggan. Nu ser det ut som att det är slut och runt hörnet väntar säkerligen en fin överraskning. Känner vi Agnelli rätt så bör Juve få ett ordentligt avtal.

Juves felsydda tröja från förra säsongen med Nike, två stjärnor och ingen text under loggan

Vad tycker du, är det dags att byta sponsor och vilken tröjsponsor skulle du föredra?

Fino Alla Fine!
/Riham, Lorenzo