tisdag 25 juli 2017
Pirlo i adidaströja

Officiellt: Juventus byter teknisk sponsor från Nike till Adidas!

Idag meddelade Juventus genom sin hemsida och ett pressmeddelande att de från och med säsongen 15/16 kommer att byta teknisk sponsor från Nike till adidas.

Tidigare under säsongen så förnyade Inter sitt kontrakt med Nike fram till 2024 för att få ett nytt kontrakt värt 18 M € plus bonus per säsong. Juventus nuvarande kontrakt med Nike som varar fram till 2015 och som är värt 13.1 M € per säsong kommer dock inte att förnyas och Nike har därmed förlorat Italiens största lag. Juventus har istället valt adidas som idag är teknisk sponsor till lag som Bayern München, Real Madrid, Chelsea samt italienska klubben Milan. Frågan som nu ställs är varför Nike låter Juventus gå och man börjar undra om de tappar greppet om den italienska marknaden?

Sponsorbytet innebär självklart en stor ekonomisk vinst då Juventus har skrivit på ett sexårskontrakt värt totalt 139.5 M €. Innebörden är allså att Juve kommer att få 23.25 M € per säsong jämfört med det gamla kontraktet som gav den totala summan mellan 15-16 M € när man räknade in bonusar. Självklart har Juventus även bonustillägg i det nya avtalet med adidas, så man kan räkna med mer än “bara” 139.5 M € (eller cirka 23 M € per säsong), särskilt om det går bra på plan.

Beskedet kommer inte som en chock då Juventus bland annat förra säsongen fick utstå en väldigt stor miss av den amerikanska klädesjätten. Nike hade, långt innan den nya säsongen dragit igång, tryckt upp Juvetröjorna till laget och till försäljningen med två stjärnor. Juve hade ju som bekant precis vunnit sin 30:e Scudetto och tanken var att inte ha några stjärnor utan bara texten “30 sul campo” under loggan. Nike tryckte som nämnt upp med två stjärnor och därefter sålde man till leverantörer runt om i Europa. Det innebar att om man som Juvesupporter ville köpa en Juvetröja så fick man en “falsk” eller i alla fall en “felaktigt sydd” tröja från Nike om man inte valde att köpa direkt från Juvestore. Juvestore erbjöd möjligheten att köpa utan stjärnor eller med 3 st (en extra stjärna syddes dit) och texten “30 sul campo” fanns alltid under loggan. Det kanske värsta var att spelarna fick på plan spela med tröjorna som hade två stjärnor men med lappar över så att felet inte skulle vara synligt.

Juves felsydda tröja från förra säsongen med Nike, två stjärnor och ingen text under loggan

I pressmeddelandet gör Juventus det klart att adidas, för en summa motsvarande 6 M € per år, även kommer att ha hand om Juves licensierings- och marknadsföringsaktiviteter.

Adidas ger idag Milan grundbeloppet 16.7 M € per år (bonusar alltså ej inräknade). Juve har alltså fått ett betydligt bättre kontrakt än Rossoneri, men Chelsea har nyligen skrivit på ett tioårskontrakt som ger dem omkring 32.6 M € per säsong. Real Madrid får omkring 36 M € och Bayern München cirka 25 M € per säsong. Juventus har alltså fått en bra summa om man jämför med de regerande Champions Leaguemästarna som har haft Adidas ända sedan 1966, men Real Madrid och Chelsea har betydligt bättre kontrakt.

Juve med Kappa säsongen 99/00

Juve med Lotto säsongen 02/03

 

Adidas blir Juventus fjärde tekniska sponsor genom historien då Juve tidigare har haft Kappa, Lotto och just nu har Nike.

Fino Alla Fine, FORZA JUVENTUS!!!
/Riham

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *