lördag 19 augusti 2017
Juventus Stadium

“Juventus Stadium, where dreams come true….. “

 I en intervju med direktören för Juventus Stadium, Francesco Gianello, avslöjar han hur Juventus Stadium fungerar.

I Juve har, Francesco Gianello, varit i mer än 14 år och sedan oktober 2010 är han direktör för Juventus Stadium.

– Vad är skillnaden med att numera äga ett eget stadion?
”Vi var vana att hyra Delle Alpi eller Olimpico, som ju ägdes av kommunen, från dagen innan match till att matchen tog slut. I Juventus Stadium, däremot, så lever man hela veckan, mitt kontor är inne på stadion. Vi stänger bara för Juldagen och nyårsmorgonen.”

– Hur är stadion strukturerad?
”Min division är uppdelad i tre pelare. Den förste är ”facilitet”, det vill säga allt det som rör underhåll och reparationer.” Skadorna som vissa fans orsakar? ”Tyvärr är det så idag, det är ett tungt tillägg på kontot. Den andra pelaren är ”operationer” som sköter om värdar och värdinnor under matchdagarna och som kan variera mellan ca 500-700 personer. På VIP sektorn så jobbar ca ett 90 värdinnor som serverar ca 4000 varma mål varje matchdag. Dessutom har vi ett femtiotal parkeringsvakter och assistenter. Under hela veckan så arrangerar vi fester, banketter, möten och konferenser, även födelsedagsfester, mycket populärt idag. Den tredje pelaren i min division är ”Event & Museum”. Museet är öppet 6 dagar i veckan. Denna säsong så införde vi en ”tour” även på själva matchdagen, en delikat uppgift men som blivit en riktig succé.”

– Hur många personer jobbar med fotbollsplanen?
”Ca ett fyrtiotal, och då räknar jag med även de indirekta.”

– Hur undviker man att ett fotbollstadion blir en katedral i öknen som så ofta hänt här i Italien efter VM 1990?
”Vi satte ett objektiv, och det var det att konstruera en rad av zoner som kan tillfredställa alla möjliga behov. Först och främst stadion i sig, självfallet, men även ett kommersiellt centrum och ett museum, projekt som har omvärderat hela kvarteret. Det innebär att det mycket ofta händer att vi har stora grupper med personer som besöker museet utan att var speciellt intresserade av matcherna, speciellt damer som kan passa på att shoppa medan resten av familjen ser på matchen. Och sen söker vi samarbete, som det att kunna lämna sina varukorgar kvar på det närliggande köpcentrumet ”Reggia di Venaria” för att sedan, efter matchen hämta upp allt det man handlat, en mycket praktisk sak som väldigt många uppskattar.”

– På stadion ser man idag väldigt många familjer, också med barn. Hur har ni planerat denna politiska marketing?
”Vår idé var den att låta göra ett stadion, anpassad åt alla. Vi har dragit till oss en mycket viktig målgrupp, den mellan 30-40 år. Det är personer med barn, som tidigare aldrig velat tillbringa söndagarna på ett fotbollstadion. Vi lyckades med att utforma detta behov till verkligheten och kan idag erbjuda en service som vi ständigt förändrar, beroende på omständigheterna. Vi vill att publiken får lust att stanna kvar efter matchen och inte som det är på andra platser, genast lämnar stadion. Hos oss är det möjligt att stanna kvar, att äta i någon av våra restauranger eller kunna diskutera om matchen med sina vänner i en av våra barer. Vi vill inte att folk bara kommer och går.”
calciobalilla
– Exemplen finns utomlands, av vilka anläggningar har ni fått inspiration?
”Jag känner mycket väl till både Emirates i London och Allianz, har tillbringat dagar där. I London så tillbringade jag mycket tid med John Beattie (Stadium Manager) i Arsenal och kunde ta med mig hem massvis med erfarenheter som vi sedan har praktiserat här på vårt eget stadion. I Tyskland har de alla dessa sjungande och dansande maskotar. Här i Turin har vi ju ”calciobalilla”, en så typisk och traditionell Italiensk tradition. Vi arrangerar matcher 11 mot 11 på en jättelik uppblåsbar anläggning, oerhört populär. Vi låter folk spela fotboll inne på stadion, konstigt, eller hur?”
———————————————————
Italienska fotbollsarenor – en katastrof.

Is Arenas
Italienska fotbollsarenor är fula, smutsiga och även elaka, detta är verkligheten idag, alla är så, utan undantag, finns bara ett stadion som är som det skall vara, nämligen Juventus Stadium.
Fotbollsanläggningarna i Italien är gamla, medelåldern ligger på över 60 år!
Juventus Stadium är den enda egenägda fotbollsarenan i Italien.
Publikgenomsnittet i Serie A har från 1999 sjunkit med -21 % . I Premier League har publiksnittet ökat med 15 % och i Bundesliga med hela 48 %!

I Italien har man denna inställning att man ställer större värde på spelarna än anläggningarna och servicen.
De senaste 13 åren har man från TV intäkterna inbringat över 9 miljarder €, men spenderar på spelarlöner över 12 miljarder €, siffror som inte går ihop.

På Juventus Stadium, bara den första säsongen, så såg man 21 utsålda matcher på 25 matcher och intäkterna tredubblades jämfört med Olimpico, från 11,6 milj euro till 31, 8.
Area 12, som området heter där Stadion är byggd, är ett kommersiellt centrum med över 60 butiker inne på anläggningen. Ett projekt som kostade 150 M €, Juventus lade till 20 M €, medan 60 M € kom från ”Credito sportivo” och resterande 75 från ”Sportfive”, företaget som äger namnrättigheterna för stadion. På stadion finns det en rad olika serviser, från baby-park, till en makeup skola där de hjälper dig att måla ansiktet i bianconero och en skola som hjälper dig att designa och färglägga dina egna banderoller, bara för att nämna några.

Källa: boken ”Il calcio che vogliamo” (Fotbollen såsom vi vill ha den) av Marco Iaria.

Fino Alla Fine, FORZA JUVENTUS!!!
/Lorenzo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *